Sunday, January 21, 2007

Care to share, Share to care

Sejak aku belajar kaunseling aku banyak mempraktiskan teknik kaunseling dalam pengajaran dan aktiviti yang aku lakukan. Yang paling aku suka adalah teknik-teknik yang aku pelajari dalam group kaunseling dan group dinamik dalam membantu proses penerokaan terhadap client.

Hari ini adalah hari pertama aku mengadakan latihan secara formal peserta debat ASTAR IIC. Modul pertama yang aku laksanakan adalah modul membina trust and rapport among the debaters. Kerana kesuntukan masa dan pelajarku dalam minggu peperiksaan, aku ringkaskan modul Tingkap Johari kepada satu block sahaja iaitu "Saya tahu anda tak tahu". Tak disangka modul seringkas itu telah menyingkap banyak rahsia yang tidak pernah aku duga di kalangan mereka. Aku hargai kesediaan mereka untuk berkongsi rahsia hidup dan perasaan mereka yang aku harap mampu membina semangat berpasukan dan kerjasama erat di kalangan mereka.

Hari ini aku semakin sedar betapa bertuahnya aku dan betapa banyaknya nikmat yang aku miliki berbanding mereka.