Tuesday, April 03, 2007

Melihat dunia


Ramai orang bertanya dengan saya akhir-akhir ini...


Bagaimana saya boleh bertahan melakukan berbagai perkara serentak. Bekerja sebagai pensyarah dan kaunselor dalam masa yang sama, belajar, menjadi jurulatih debat, menulis dsbg. Belum lagi terlibat dalam persiapan hari convo, aktiviti-aktiviti di kaunseling, aktiviti student affairs etc. etc. Dan saya masih ada kesempatan untuk pergi bersukan, menonton teater. Tak stress ke? Tak penat ke? Larat ke?


Jawapan saya - "penat.. tension... letih.. tak cukup tidur.."


Soalan berikutnya - "Macamana handle semua tu? nampak macam tak tension je?


Jawapan saya - "Setiap hari saya bangun dan melihat dunia dengan mata tersenyum, dan saya lihat dunia tersenyum kembali pada saya. Itulah kekuatan saya untuk meneruskan apa yang saya lakukan setiap hari"


Apa yang anda lihat bergantung pada diri anda. Jika anda melihat dunia dengan pandangan benci, dunia akan membalasnya dengan benci juga. Contohnya, jika seorang pensyarah masuk ke kelas dengan perasaan malas, benci, marah, tak bersemangat dsbg. Mereka tidak ikhlas mengajar dan pengajaran tidak berkesan. Kesannya, pelajar tidak bersemangat, malas, tidak memberi respon di dalam kelas dsbg.


Akhirnya, kita juga yang rugi.. kita juga yang kecewa. Dan kekecewaan itu akan berlarutan hinggalah kita sedar kita perlu kita perlu tersenyum kepada dunia.


~ Lihatlah dunia dengan mata tersenyum, dunia akan tersenyum kembali kepadamu ~

~ Jika kau melihat dunia dengan mata benci, kebencian itu akan kembali kepadamu dan hidupmu akan menjadi tidak bererti~

No comments: