Friday, May 13, 2005

Catatan 4: Disukai atau Tidak Disukai...

Pengajaran hari ini....
Dalam hidup, menjadi harapan pada kita untuk disukai oleh semua orang, disayangi oleh semua orang, dihormati oleh semua orang. Namun kita tidak boleh memaksa semua orang untuk menyukai kita. Kenapa? kerana kita dijadikan berbeza-beza antara satu sama lain. Kita ada hak untuk tidak menyukai orang lain yang berbeza dengan kita dan kita tidak punya hak untuk memaksa semua orang menyukai kita. Renungkan diri kita, memang kita akan punya musuh dan tidak bersetuju dengan seseorang, dan bersetujulah jika memang ada orang yang tidak bersetuju dengan kita.
Adalah biasa menemui orang yang tidak menyukai kita... adalah bahaya jika semua orang seolah-olah menyukai kita... tetapi rupa-rupanya hanyalah berpura-pura.

1 comment:

Fadhilah said...

bak kata en zin....kalau dalam ramai-ramai org, ada seorang atau dua yang tak suka kita, itu normal la, tapi kalau semua org tak suka kita, haa..itu kene cek balik, ada ke normal kita ni?eheh...tapi alangkah baik kalau dimana saja kita pegi, semua org suka...kan? I saw many people like that....the key to that is accepting people the way they are....