Thursday, May 12, 2005

Catatan 3: Menghadapi kegagalan....

KEGAGALAN...
Apa yang kita maksudkan kegagalan biasanya hanyalah berpaksikan pada apa yang kita rasa dan persepsi kita sendiri. Kegagalan adalah cabaran bagi sesetengah orang... namun kegagalan adalah ujian bagi yang lain pula. Kegagalan boleh membuatkan kita jatuh tersungkur, terduduk dan tak mampu bangun-bangun lagi. Kegagalan juga boleh menjadikan kita semakin kuat, tabah dan semakin tegar hari demi hari. Kegagalan mengajar untuk orang-orang yang mengambil pengajaran darinya. Namun ramai orang yang hanya mengambil keperitannya dan terus menjadikan keperitan itu sebahagian dirinya....
.....................................
Semalam aku pernah
menyusun bilah pelangi
bila panas datang... pelangi pergi.
...........................................................
Semalam aku pernah
menggapai langit tinggi
bila guruh datang...langitku menangis sendiri.
................................................................................
Semalam aku pernah
memetik bintang berseri
bila mendung datang....bintangku sembunyi.
.................................................................................
Semalam aku pernah
memuja bulan kuimpi
bila mentari datang...bulan diam dan pergi.
.............................................................................
Semalam aku pernah
berdiri mendongak diri
bila ombak datang... aku tersungkur lagi.
........................................................................
Jadi insan pilihan
biar bertahan diuji tuhan
biar bibir bersimpul senyuman
walau jiwa gundah dan rawan.

1 comment:

Fadhilah said...

datangkan yg semalam itu semula....