Tuesday, April 21, 2009

The sixth week...

This pregnancy has become more challenging now... and I started to realized that I have to face the different phases of this for another 8 months.

If the first month I ate whatever I can and offered to me... this week I started to reject many things. The baby say NO for oily food, NO for plain water, NO for rice, NO for milky drinks until NO FOR EVERYTHING! It makes me feel very very weak. When spoke to my mother and mother and law... they both said " biasala....memang macam tu". Waaa.... how could I cope with all these? I have classes to go, I have syllabus to be finished by end of this month, many presentations to be evaluated, my research proposal which still pending... and now I'm not able to wake up from my bed...

How difficult it is, this pregnancy makes me feel wonderful being a woman which given the opportunity to go through this wonderful experience. Now I have a friend to talk to; my bestfriend who I carry everywhere. The most wonderful thing is, this baby act like he/she understand what I'm saying. "Baby, Ibu have four classes today, so please don't make Ibu sick ok..." and suddenly I felt like given strength to go to the class and finished all four hours non-stop tutorial. When I felt very difficult to wake up and perform the subuh prayer due to the morning sickness, I talked to the baby. "Baby... solat is wajib, Ibu must perform this subuh prayer, help ibu ok..." and I continously talking to the baby for anything, sharing my feelings, my sickness, my happiness. Wonderful right??

27 comments:

Anonymous said...

ALAHAI...PERLU KE???!!YOU NI DAH MACAM MINTAK SIMPATI LAH...SEME BENDE YU NAK CEERITA. A SAMPAI Z... DID YOU KNOW THAT ALL YOUR STUDENT'S SURF YOUR SITE??SO PLZ LA ZKEA..

Hazhari Ismail said...

salam miss, wah, dah praktis ckp 'ibu' ke. hehe.. take care yek miss. " bese la tu, normal" [mcm la pernah]

haah100x.





to anonymous-

ini blog Puan Zakiah, so, sukati la nk tulis ape. Bukan ur blog.

students die memang nk bace pasal dia,sebb tu la open dis blog.

yg anda pegi baca buat pe? ceh.

*dah la guna 'anonymous'. Pengecut.

** Sori miss. Berasap jap ngan komen atas tuh.

Hiswadi Anuar said...
This comment has been removed by the author.
Hiswadi Anuar said...

Hello Anonymous,
Harap anda sihat selalu dan didalam keadaan yang baik hendaknya.

Terima Kasih bagi pihak penulis atas komen anda ke blog ini. Perlu diingatkan bahawa dunia blog ini merupakan hak kebebasan untuk sesiapa jua menulis hasil nukilan atau penceritaan yang difikirkan bersesuaian untuk sesiapa meluahkan sesuatu itu sama ada dalam bentuk emosi dan sebagainya. Ini diklasifikasikan sebagai harta intelek seseorang.

Setahu saya, pemilik blog ini tidak pernah menggunakan kesempatan, merayu atau mengambil peluang untuk beliau menyatakan sesuatu. Untuk makluman, beliau begitu sekali meminati hasil penulisan dan diterjemahkan beliau dengan menyampaikannya di blog.

Setakat penceritaan sebegini bukanlah dianggap untuk menyampaikan semua cerita. Kalau diteliti kembali pada penceritaan penulis tidaklah memberitahu setiap saat, setiap minit, setiap jam mahupun setiap hari. Ianya hanya berkisar kepada apa yang dialami sendiri oleh penulis. Berikutan ini adalah pengalaman penulis untuk tempoh pertama kalinya. Andaikata anda lelaki, perkara ini akan dirasakan oleh bakal isteri anda yang sudah pasti akan melibatkan anda sendiri nanti. Andaikata anda perempuan, masa anda akan tiba, tunggulah giliran dan sedikit masa lagi. Situasi yang sama akan berlaku. Ingatlah hidup ini macam roda sekejap diatas sekejap dibawah.

Perlu diingat, walau untuk membuka dan membaca blog ini adalah hak dan keperluan masing-masing. Pensyarah atau guru dikurniakan oleh Tuhan satu “instinct” yang sungguh luar biasa. Pensyarah akan dapat merasakan melalui gerak hati dan perasaannya akan apa yang diperkatakan oleh anak-anak muridnya. Kuasa hebat ini mampu untuk meluluskan atau menggagalkan seseorang itu tanpa dipinta atau disuruh. Guru adalah tempat untuk mendapatkan ilmu andai ilmu itu tidak berkat atas penghinaan atau kebiadaban atau mempertikaikan pelajar ke atas guru maka kesannya juga amat maha hebat. Pernah suatu ketika pelajar ini sungguh biadap dengan gurunya walau mendapat kelas pertama beliau itu masih tidak mendapat pekerjaan yang setimpal. Mungkin ini adalah balasan Tuhan yang beliau dapat atas perbuatannya itu.

Saya tidak juga mempertikaikan keputusan anda untuk menggunakan nick anonymous, akan tetapi boleh anda bayangkan seseorang tanpa dikenali memasuki rumah anda, mengucapkan sesuatu yang kurang ajar dan mempertikaikan pekerjaan dan keikhlasan anda. Bagaimana untuk anda mengendalikan situasi itu. Dan boleh anda bayangkan seseorang bakal ibu yang mengandungkan anaknya membaca komen anda. Sudah pasti beliau akan kecewa. Tambahan lagi sekiranya anda adalah antara pelajarnya. Menjelang hari peperiksaan yang akan tiba eloklah anda untuk berjumpa beliau untuk menghindari perasaan bersalah kemudian hari. Ingat hidup ibarat roda, hari ini anda diatas esok lusa anda akan dibawah.

Guru diibaratkan lilin yang membakar dirinya untuk menyinari hidup anak muridnya.

Wassalam.

azehri said...

Tahniah bro wadi...kalau gua pun hangin...

z'kea m.s said...

Dear anonymous,

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog saya yang anda rasa jelek ni. Terima kasih jua kerana memanaskan blog saya.Anda datang tak berjemput dan saya berdoa agar saya tiada kena-mengena dengan anda. Kalau anda tak suka baca blog saya... buat blog sendiri, baca blog sendiri...

Buat yang lain... terima kasih. Saya hanya mahu berkongsi kepada yang sudi...bercerita apa yang saya suka. Tak perlu bersimpati dengan saya...

ikpunye said...

Kiah..Tahniah!!betulla org kate tahun ni tahun org mengandung...nanti anak ko, anak atyt, anak maznah anak mar anak saida buleh gi sekolah sesama..raye buleh mintak duit ngan auntie ikbal ek...:-)

D'Rimba said...

Kalau yapun nak rahsia letakla kotak pengikut dalam blog ni. Hehehe...

D'Rimba said...

Tiada rahsia antara kita mahupun Hiswadi tauka? kwang kwang kwang. Akan kujejak sampai lubang cacing en hiswadi....

Anonymous said...

MACAM TU KE NAK JADI 'IBU' KALAU TAK DAPAT TERIMA APA-APA KRITIKAN.. SORRY TO SAY THAT I'M NOT UR STUDENT AT ALL..YES! U CAN WRITE ANYTHING HERE,UR BLOG.EXACTLY!!BUT I DONT THINK YOU NEED TO TELL EVERYBODY THAT YOU FACING A LOT OF PROBLEM IN THIS WORLD. PLZ LA, YOU ARE NOT THAT KIND OF PERSON. AND LOOK AT YOUR COMMENT...'BERASAP'? HUH!!THIS IS THE TRUTH BOUT PUAN ZAKIAH I GUESS.

z'kea m.s said...

Ye ke bal? wah... bestnyer auntie iqbal nak bg duit raya... Congrats buat kawan-kawan...

Anonymous said...

DAMN GOOD answer Anonymous!!!

Well Done and keep it up ANONYMOUS!

Anonymous said...

Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata kata mungkin ada yang TERGURIS hati...ikhlas buat aku yang gila SIMPATI ni...

CapsLock tu kasi off la..sakit mate aku nengok ni haa!

-SZ- said...

Hehe.. miss, comelnye.. ckp dgn baby.

TO ANONYMOUS:
Nape nk emo? awk ke yg mengandung skrg? (Klau ye ~patut laa pon...)
-_-"

Hiswadi Anuar said...

Salaam Anonymous,

Semoga anda dalam keadaan yang baik dan ceria-ceria selalu..

Saya mengikuti komen anda didalam blog ini dan kesiannya saya disebabkan anda tidak dapat mengenal pasti siapakah yang berasap.Sungguh kesian!

Beginilah, suka saya tegaskan semua insan didunia ini dikurniakan Allah SWT anugerah tidak ternilai dengan memiliki ibu.Jadi sudah pasti anda juga memiliki seorang ibu.Apakah pernah anda bertanyakan ibu anda bagaimanakah perasaannya sewaktu mengandungkan anda?Mungkin juga perasaan yang sama berlaku pada ibu anda, namun terimalah hakikat zaman dulu tiada dunia IT, tiada medium blog dan seumpamanya. Atau pun bertanyakanlah pada bapa anda.Tiada salahnya kita menyatakan ekspresi itu jawapannya.

Sudah pasti dan majority berlaku kepada setiap wanita akan perasaan yang dihadapi penulis.Tetapi apakah salah penulis berkongsi cerita ini.Yang anda terasa hati sangat ini pasal apa?apakah cerita ini menusuk jiwa kalbu anda? Kalau ada beritahu kenapa.Sila tunjukkan saya enakmen undang-undang di Malaysia yang mengatakan salah untuk berkongsi cerita suka duka, pahit getir.Kasihan sungguh!

Tinjau kembali, kalau tidak pandai membaca sila eja, kalau tidak pandai mengeja sila suruh teman baca, kalau tidak pandai lagi, sila tutup saja komputer anda. Kalau itu pun tidak tahu sila berhijrah ke lain negara!Saya minta anda pastikan ada atau tidak komen-komen dari pelawat lain yang tidak suka akan penulisan ini.Hanya anda seorang saja kan.Dan yang lebih buruk lagi anda seakan-akan menggunakan identiti anonymous kembali untuk menyokong jawapan anda. Sungguh jelas itu anda dan memalukan lah!
Saya menasihatkan anda untuk segeramengambil ubat! untuk anda menenangkan kembali jiwa dan pemikiran anda. Kembalilah kepada Allah dengan melakukan solat. Tiada guna memiliki PhD andai ada memiliki sifat syaitan iaitu hasad dengki yang amat bersifat jahat!

Sahut cabaran saya untuk diri anda di perlihat, andai anda mempunyai sifat, hidup biar beradat, bahasa biarlah bertempat!

Anak teruna tiba didarat
Dari Makasar langsung ke Deli
Hidup didunia biar beradat
Bahasa tidak dijual beli


Wassalam

azehri said...

TO ANONYMOUS YANG MANGKOK HAYUN:

Sukati empunya blog ni le nak tulis ape!!!! Bukan nyusahkan ko pun...Yg ko susah pesal...Kengkawan Kiah ni suka je baca semua benda dlm blog dia...busuk ati betul la ko ni...

D'Rimba said...

Ni tak balas lagipun saya punya ulasan tak perasanke?

ELYZZMODE said...

Kiah.. mmg tak larat kan skang ni.. aku pun simptom yg sama.. huhuh... susah tul nak wat keja..

To Mr/Ms Anonymous:
What is your problem?!! Is it because u have a blog but ppl don't visit or feel interested enough to read or are you just jealous that they are MANY ppl who really2 want to know what my friend zkea is going thru during this time..
I for one who rarely have the time to contact her often feels lucky that she has a blog to share her experience.
Pregnancy is a precious moment (or maybe since you're not married or not with kids so you might not know the feeling)and its good to share this moment with others.
Don't spoil it with your childish and unnecessary comments. It makes you look stupid and heartless.
Shame on you!

[SHE] said...

Tahniah madam!

-Kak Yong

Anonymous said...

Kepada En./Cik Anonymous yg Famous...:)

Samada anda lahir dgn tak cukup sifat fizikal hinggakan anda tak mampu nak mengandung atau memberi pempuan lain mengandung atau anda lahir tak cukup sifat kebinatangan...maka terlahir la sikap hodoh lagi mangkuk yg telah anda zahirkan melalui komen hina tahap longkang dan jamban anda itu.

buat Kea & mr.campro, aku minta maaf sbb telah menggunakan medium ini untuk menzahirkan "kelantangan" aku yg takleh nak bersabar lagi nih terhadap si anonymous yg keji tu..dan maaf atas kata2 lantang aku ni di atas blog hang ni.

tapi aku rasa, mamat or minah atau maybe dua2 (khunsa kot?) ni mmg tak reti bahasa. So, what to do...

Allah itu maha adil.

Kea, jaga kesihatan. Jgn tension2. Aku tau hang kuat. Abg campro kan ada jauh2 mai jaga hang kat Pantai tue..so, have a good rest. Bykkan baca ayat2 kitabullah utk baby dlm perut tu.

Wpun aku tau nama kita hampir sama tp hang xkan namakan anak hang tu sempena nama aku...:D..t8 care ok..

Salam dr warga SICTian. Salam dr aku - tuan director ISLAH..;)

D'Rimba said...

Allah huakbar tempat bersilat katakah di sini? Sudahla bahasa kita dilanda taufan gelisah di musim payah..........Semoga kita semua memartabatkan bahasa ibunda kita sepenuh hati...Semoga bahagia cikguku.

Syima Ismail said...

Dear Kiah,

First of all, CONGRATULATIONS!!It has been quite a long time since we've seen and talk to each other, kan?

Always remember, being pregnant is a wonderful and blissful thing that could ever happen is a woman's life..(remember!tak semua wanita di dunia boleh melahirkan anak..either they couldn't or they don't want to)..indeed, im in the pursuit of trying to conceive another one..

Anggaplah yg si 'anonymous' yang agak negative sifatnya itu amat tidak selesa atau amat cemburukan keadaan anda yang berbadan dua ini..Wallahualam..hey!Different women have different experience during pregnancy, so what?

Ok Kiah, semoga tabah menghadapi momen2 sorg wanita mengandung dan bersedia menghadapi momen2 yg lebih mencabar kelak..iaitu..menjadi seorg ibu yg mithali..

Anonymous said...

Salam Kiah.

What you wrote was something worth reflecting. I have never come across such delicate details. I mean, of course, it is a common thing among pregnant ladies, but there is always something to learn for ignorant men out there like me. It's the private moment that is kept hidden from men's world, where only women know how to appreciate them. Perhaps, I had listened to my own late mother talking to me right before I was born. Maybe I was just not listening.

Thanks for sharing it with the rest of your readers here. I'm sure it was one-of-the-kind experience.

Be stronger for more, Kiah!

z'kea m.s said...

Thanks semua orang atas sokongan yang tak terbalas rasanya. Apa-apa pun saya ok.. tak berkecil hati pun dengan anonymous sbb sy menghormati kebebasan bersuara dan hak asasi manusia. Apapun komen anda tidak akan menghentikan saya dari terus menulis... terutama dalam blog saya yang merakamkan kehidupan saya.

Eliza, take care.. jgn sampai masuk hospial macam aku. Seksa... Jgn emosi sgt.. tak baik utk baby.

Untuk D'Rimba... adakalanya manusia bila hilang sabar dan tercabar emosi akan lupa pada semua perkara. So, don't be judgemental ok... they are all my good friends and what they wrote is just to defend me.

Kak Shima, miss you very much!TQ2.

Cekmi, talking to the baby during pregnancy is a good way to stimulate baby's brain while it is growing. Not only talking, bacaan al-qur'an, music also can stimulate the brain. That is the beginning of a child development. Bila pulak cekmi nak jadi daddy ni???

Unknown said...

tahniah miss..

Shams Ali said...

alahai anonymous..tahukah kau perasaan seorang wanita yg akan menjadi ibu? kalau kak kiah start menulis setiap perkara then engko akan tau yang seorang ibu mneyayangi seorang anak sebelum anak tu wujud di alam rahim lagi..tapi x de lah kak kiah tulis detail mcm tu skali..aku sokng dgn en azehri ko ni busuk hati btol la..anyway aku nak ucap thanks sbb bikin panazz kt blog kakak aku ni...ko ni btol la tak tau malu..aku malas nak layan ko..tpi melampau pulak ko ni..for the first and the last weh kak kiah tak mintak kau baca blog dia pon.... ko ni dengko sebenarnya sbb kak kiah ada ramai member yang enjoy writing dia..pity u..x dapat menulis tapi cai publisiti murahan dengan buat kecoh...kalo ko nak tau kak kiah ni kuat atau tak for once try la jd zakiah melatu samsi..aku jamin la ko tak mampu walau untuk sesaar sebab Allah bagi kekuatan yang berbeza pada setiap insan...Pada kau mungkin tulisan-tulisan kak kiah ni 'rubish' tp pada aku inilah medan untuk aku as adik dan sahabt-sahabt kak kiah bersatu..

Shams Ali said...

kau tak tahu betapa berharganya sebuah persahabtan yang dibina atas dasar kasih sayang...dah la..hope kau akan hentikan benda2 yg sound damn stupid actually.. Sorry kak kea, hot skit..bengang btol dengan statemnt dia...well kak x sabarnya nak tnggu baby akak..sham menanti masa untuk lalui apa yang akak lalui..pray for me..moga akak akn terus kuat! take care ya..bro wadi jaga kak kea elok2.. :)